به گزارش شهرآرانیوز؛ اواخر هفته گذشته رضا فاطمی امین، وزیر صمت، گفته بود: «در شرایطی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است، واردات خودرو میتواند مفید باشد، اما تا پایان سال جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم، واردات خودرو اشتباه است.»
به گزارش تجارت نیوز، تحلیلگران میگویند این صحبتها نشان میدهد که دولت سیزدهم از ابتدا، برنامهای برای واردات خودروهای خارجی نداشته است و فقط با جریان سازی در رسانهها قصد داشته است قیمت خودرو را در بازار موقتا تعدیل کند، با این حال واردکنندگان میگویند شورای نگهبان با مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات موافقت میکند، اما این تاییدیه آنها به معنای واردات خودرو نیست؛ چون دولت همچنان مخالف واردات خودروست و معتقد است که آزادسازی واردات، باعث افزایش قیمت دلار میشود.
بررسیها نشان میدهد با خبرساز شدن تداوم ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال، فروشندگان خودروهای گران قیمت دوباره از بازار عقب نشینی کرد ه اند و این خودروها به دلیل نوسان قیمت دلار اندکی گران شده است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات خودرو هنوز به طور کلی منتفی نشده است، اما چنانچه شورای نگهبان هم مصوبه آزادسازی واردات خودرو را تایید کند، دیگر تأثیری بر بازار خودرو نمیگذارد. مهدی دادفر توضیح داد: وزیر صمت معتقد است آزادسازی واردات خودرو به ضرر بازار ارز است و باعث افزایش قیمت دلار میشود، درحالی که بخش خصوصی این نگاه را تایید نمیکند و معتقد است جلوگیری از واردات خودرو باعث التهاب بازار میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت بازار گفت: از ابتدای هفته فروشندگان خودروهای گران قیمت عقب نشینی میکنند و احتمالا قیمت خودرو روند افزایشی داشته باشد.
دادفر اظهار کرد: چنانچه واردات خودرو آزاد میشد، انواع تکنیکهای فروش اعم از فروش اقساطی و ارائه یک سال گارانتی رایگان برای جلب نظر خریداران اجرا میشد، این درحالی است که اجرای این برنامه دوباره به تعویق افتاد.
آمارها میگوید ۷۰هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان ذخیره شده است و خودروسازان امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. با این وضعیت تولید و کمبود قطعه، بازار خودرو آیندهای پرفرازونشیب در پیش دارد و باید دید که قیمت خودروهای ایرانی و خارجی تا کجا پیش میرود.